30 maaliskuuta, 2009

ActionScript 3 perusteet

Ensiaskel ohjelmointiin ActionScript 3 kielellä

Ongelmana ohjelmoinnin aloittamisessa voi olla saada toimiva ohjelmointiympäristö pystyyn. Myöskään yksinkertaisia kohta kohdalta ohjeita suomeksi ei tahdo löytyä. Saati sitten kun mennään ohjelmoinnissa pidemmälle.
Jotta voisi kokeilla toimiiko kyseinen ympäristö tarvitaan jokin ohjelma, jolla sen toimivuuden voisi kokeilla. Sitä varten usein tehdään ensin ns. HelloWorld ohjelma, jolla ympäristön toimivuus todetaan.
Siis varmasti toimiva yksinkertainen minimiohjelma, jolla näkee että kyllä se toimii. Tee tekstitiedosto nimeltä Hello.as ja siihen seuraava koodi.
package {
   import flash.display.Sprite;
   import flash.text.TextField;
    public class Hello extends Sprite {
public function Hello() {
  var helloDisplay:TextField = new TextField();
  helloText.text = "Hello World";
 addChild(helloText);

    }


Tämän kääntäminen valitulla ohjelmointiympäristöllä on se varsinainen ongelma, jonka aloittelija kohtaa. En siis syvenny koodiin ja syntaksiin tässä, sen aika on sitten, kun ohjelmointiympäristö pyörii. 
Yksinkertaisia ohjeita pystytykseen on vaikea antaa, koska ympäristöjä on useita erilaisia ja ohjeet hiukan erilaisia kunkin kohdalla. 
Mikäli rahaa on, voi suositella kaupallisia tuotteita, mutta ellei ole, on tyydyttävä seuraavaksi parhaaseen ja myös sen opastuksen tasoon.
Jos käyttää PC -koneita kuten useimmat, FlashDevelop on suositukseni.
Flash
Adoben kaupallinen, mainitsen ensin, koska tästä kaikki on alkanut.
FlashDevelop
Suomalaisten kehittämä ja ilmainen, vain PC -koneisiin. 
Xcode
Applen ohjelmointiympäristö, vaatii viritystä. Itse käytän tätä.
Eclipse
Vaatii viritystä. En tunne kovin hyvin vielä, ilmainen versio on olemassa.
Flex
Adoben kaupallinen versio, toimii lähes paketista.

Kullakin on ohjeita asentamiseen. Palataan niihin myöhemmissä posteissa.
Puran hello -koodin selventävillä kommenteilla myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti Ajatustehtaalle: