20 huhtikuuta, 2009

Ideageneraattori


Tervetuloa sirkukseen!
Ajatustehtaan ideageneraattori alkaa nyt pikkuhiljaa tuottaa ideoita, joita voi jatkokehitellä päässään tai tietysti mikäli rohkeutta riittää, täälläkin. Kun idea kehittyy ja alkaa olla liian kuumaa kamaa, pistetään sitten ovet kiinni ja sulkeudutaan kabinettiin pohtimaan liiketoimintasuunnitelmia. Mutta ideatasolla kuljettaessa mielestäni avoimuus on viisautta.
Suomessa ei perinteisesti ole patentteja pidetty, vaan muut tyhmemmät kansat, jotka eivät itse mitään keksi, käyvät suomesta ottamassa fiksut ideat ja sitten patentoivat ne muissa maissa. Näin on käynyt ainakin ilmatyynyalukselle ja kameran etäisyys asteikolle, mutta varmaan monelle muullekin...
Saako näin tehdä?
Ideallahan ei ole tekijänoikeussuojaa, kuten esim. tällä tekstillä. Teksti on kulttuuria joten sitä suojaa erittäin ankara tekijänoikeuslaki. Varoppa vain lainaamasta tätä tekstiä jossakin mainitsematta lähdettä... Tekstissä esitetty idea, on kuitenkin vain idea, joten kun sanot vaikka ihan saman asian omin sanoin, minun tekstini säilyy koskemattomana ja esität vain sen herättämiä ajatuksia, jotka ovat tietysti ihan omiasi.
Siinä mielessä ideat ovat kuten sirkustemput, nekään eivät ole taidetta ja kulttuuria vaan ne voi rauhassa napata ja esittää ominaan jossain toisessa sirkusteltassa. Jostain luin, että Shakespearen teokset olisivat ehkä kadonneet, elleivät kilpailevien teattereiden käyttämät kopioijat olisi salaa kirjoittaneet niitä paperille. Shakespeare ehkä ohjasi suoraan näyttämölle, ainakaan hän ei tarkoittanut niitä pelkästään paperille painettaviksi, vaan kyllä sen kirjoiksi julkaisun tekivät sitten ihan eri henkilöt ja jälkeenpäin.
Minun ideani on tällainen:
Sen sijaan että ideaa haudotaan salaa jossakin, niin reilusti esitetään se: 
Kerrotaan se eteenpäin, jaetaan se ja julkaistaan, vaikka se olisi vielä seinähullu ja hiukan keskeneräinenkin. Jos sen joku sitten ottaa ja kehittää siitä toimivaa liiketoimintaa, sehän on vain hyvä asia. Vältymme silloin itse siltä ikävämmältä puuhalta, jota emme halua tehdä: tuotekehittelyltä ja markkinoinnilta, silti keksintö on synnytetty ja on näin hyödyntämässä koko maailmaa.
Näinhän se menee:
Idea -> Kehittely -> Keksintö -> Tuotekehittely -> Tuote -> Markkinointi -> Hyöty
Ideoita ei voi olla liikaa.
Onhan selvää että keskeneräistä ideaa aina vastustetaan, mutta yleensä silti jostain löytyy joku ihminen joka ymmärtää idiksen arvon ja osaa kehittää sitä hiukan eteenpäin. Kun lyödään viisaat päät yhteen, alkaa tapahtua vauhdilla. 
Www = World Wide Web (melkoinen keksintö itsekin) on luonnostaan tällainen paikka. Kuin luotu ratkaisemaan tällainenkin "ongelma, jota ei ole koskaan ollutkaan". 
Arvoisa yleisö ! 
Rummun pärinää: olkaa hyvä: CARD !
Ensimmäisenä ideana: ikäänkuin pesämunaksi kerron itse keksimäni CARD - systeemin. Se on yksinkertaisuudessaan: Pistä tietokone keksimään puolestasi.
Tässä ehkä keksiminen on tosiaan liian vahva ilmaus, ehkä: tuottamaan vaihtoehtoja sattumanvaraisesti. Itse voit sitten tehdä valinnan lukuisien vaihtoehtojen joukosta. Rajatusta joukosta valitseminen on yleensä huomattavasti paljon helpompaa kuin kaikkien niiden vaihtoehtojen tuottaminen, jotka olisivat mahdollisia. Voit tehdä sen useassa vaiheessa, ensin tuottaa ja valita suosikkeja, joiden joukosta sitten lopullinen valinta tehdään. Tai valita aluksi pohjaksi yhden vaihtoehdon, jota sitten parannellaan ominaisuus kerrallaan kunnes se muistuttaa sitä mitä ollaan hakemassa. 
Tosin tässä menetelmässä kaikkein mielenkiintoisin ominaisuus onkin mielestäni juuri mahdollisuus löytää sellaisiakin tuloksia joita oma mielikuvitus ei olisi osannut tuottaa. Siksi menetelmä toimii mielestäni odottamattoman hyvin.
Käytin tätä menetelmää tutkiessani ActionScript 3 -ohjelmointikielen graafisia ominaisuuksia. Sen sijaan, että hankalasti skriptin sisällä muutan parametreja yksi kerrallaan ja joiden vaikutuksen näen vasta kun olen kääntänyt ohjelman. Kirjoitinkin ohjelman siten, että se arpoo arvoja automaattisesti lähes kaikille parametreille. Lopputulos: testiohjelma vaivattomasti näyttää minulle sellaisiakin tuloksia, joita en olisi ikinä vaivautunut kokeilemaan käsin. Sattuman käyttäminen on aivan kuin lottorivin arpomista, ainakin se yksi kerta miljoonasta voi tehdä sinut äveriääksi, mutta sitä pääpottia odotellessa myös ne joka sadannes, tai - tuhannes lopputulos voivat olla yllättävän rikastuttavia. 
Oli huikaiseva kokemus kirjoitettuaan muutaman rivin nähdä miten tietokone tekee sellaisia virtuaaliesineitä, joita en tiennyt edes olevankaan.

CAD = Computer Aided Design
CAPS = Computer Aided Problem Solving
CARD = Computer Aided Random Design
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti Ajatustehtaalle: