06 huhtikuuta, 2009

Skifikoulu

Rentoudu ja ota Pelle Pelottoman ideointihattu päähän.

Älä pelkää, mitään ei tapahdu  oikeasti, kaikki on vain mielikuvitusta.
Kuvittele: Facebook -koulu, koulujen oma facebook + wikipedia.
No niin, rauhoitu... (odottaa naurunremakan loppumista) 
Ei, ei, siellä ei pulpetissa käytettäisi facebook:ia ekä wikipediaa, eikä opettaja opettaisi miten nuolet toisen virtuaalista tikkaria, vaan se siis itse olisi se. 
(odottaa että toinen nousee kieriskelemästä lattialta)
Eiku ei se tikkari vaan... Koulu olisi se saitti johon kirjaudutaan. Ope olis sielläkin. Mutta eri niminen (eiku ei ope vaan se saitti) ja tietenkään ei mainoksia. Eikä tietenkään pureta vanhaa koulua pois, vaan siellä käytäisiin esimerkiksi vaikka joka kolmas päivä. Muina päivinä kävis eri oppilaat samassa luokassa.
Koulu olisi se web-saitti jossa ollaan, mutta myös se mitä se nytkin on... siis missä on kirjoja ja pulpetteja ja liitutaulu, mutta että koulu olisi myös webissä, koulua käytäisiin uudella ja vanhalla tavalla yhtäaikaa. Enempi itsenäisesti ja enempi sais oppia sitä mitä itte haluu. Tietysti pitäis oppii pakollisetkin aineet...
Oppitunnit voisi siis järjestää itse dataamalla himasta. Joinain aikoina koko ryhmä on IRC yhteydessä reaaliajassa ja opettajan johdolla tehdään jotain. Vastaa siis täysin sitä kun opettaja kirjoittaa taululle mitä seuraavaksi tehdään. Kaikki ei siis vaan datailis mitä mieleen tulee vaan se olis opettajan johdolla tapahtuvaa toimintaa.
Pieniä oppilasryhmiä ( esim 6-12 henkisiä ) voisi olla yhtä opettajaa kohti jopa useita, (mahdollisesti yhteensä saman verran kuin nyt yhdessä isossa ryhmässä) ja kouluun kokoonnuttaisiin vuoropäivinä. Joskus harvoin kaikki ryhmät yhtäaikaa.
Dataaminen opetettais edelleen koulussa. Koulu voisi hankkia koneet, mutta ne ovat oppilaan vastuulla + edullinen vakuutus.
- No älä nyt hermostu. En ole tosiaankaan jutellut tästä minkään vakuutusyhtiön kanssa, eikä ne minun kanssa edes halua jutella. En halua minäkään. Tämä on siis vain hassu ja villi idea, - ja asia on vielä hiukan kesken, mennäänkö loppuun asti? 
Ok. Oppitunnit olisivat enimmäkseen lineaarisia elokuvia ja vuorovaikutteisia pelejä. Kokeet olisivat ammattilaisten rakentamia ohjelmia ja niiden varaan voisi rakentaa monipuolisia tutkimusohjelmia, sekä valvontaa esim mahdollisen masennuksen tunnistamismekanismeja, erilaisten oppimisvaikeuksien tunnistamista yms.
Oppimatskut olisi siis yleensä valmiina ja sitä kehitettäisiin yhteisvoimin sukupolvi sukupolvelta, wikipedian tyyppisesti. Tämä vapauttaisi opettajien työaikaa, jota voisi näin käyttää enemmän henkilökohtaiseen ohjaukseen, mikä siis mahdollistaisi juuri sen että oppilas voisi opetella enemmän sitä, mistä on kiinnostunut eniten.
- Mikä tuli? Mihin se hymy nyt meni?
Joo. Tiedän, tiedän, kouluruokailun järjestäminen, vastuukysymykset, välituntivalvonta, aamuherääminen, joustavat työajat, vertailu vanhanaikaiseen oppimismalliin... Nimenomaan. Rauhoitutaan nyt ja lähdetään kahville. Kaikkihan oli ihan skifiä ja mielikuvitusta mitään sellaista ei koskaan tule tapahtumaan. 
Mikään ei muutu. Ei tietenkään. 
Eihän tämä ole mikään valmis malli. Pelkkä raakile, kokonaan konditionaaliin kirjoitettu, mutta tietysti idea silti. Niin, onhan tässä vaaroja, voihan olla että joku rupeaa sitä parantelemaan... mutta jos se sitten ei enää olisi niin kauhea ajatus... vaan sellainen parempi, ja toimivampi, realistiesempi, sellainen mistä rehtoritkin tykkää, eikä vain oppilaat. 
Tai ei... eipä varmaan kukaan uskalla koskea pitkällä tikullakaan tällaiseen aiheeseen, ja voidaan olla rauhassa ja unohtaa koko juttu. Ihan hassu ajatus.
Muka pienemmät oppilasryhmät ja samalla tehokkutta ja säästöä... hah...
Seis. Annetaan olla. Jotkuthan voisivat jopa käyttää hyväkseen systeemiä ja suorittaa oppivelvollisuutensa nopeammin kuin muut, se pitäisi ensin kieltää... 
Okei. Loppu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentti Ajatustehtaalle: